Historia

1970 Inleddes historien om NIKA, drivande kraft var Sven Karlsson, far till bröderna Sören, Torbjörn och Mats Karlsson som under början av 70 talet tävlade framgångsrikt inom Gokart med Mats som förare, bröderna Sören och Torbjörn som mekaniker och pappa Sven som teamchef. 1975 vann Mats SM på Sviestabanan utanför Linköping. Som nybliven svensk mästare blev han en del av det Svenska Landslaget och fick tävla en del utomlands innan han tog klivet upp till ”riktig” racerbil. 

1983 var det dags för nästa märkesår, då tog Mats nämligen SM-silver i Formel 3 med en helt hemmabyggd bil, konstruerad och byggd av brorsan Sören, dock löst baserad på en March 783 som då var en framgångsrik modell. 

I samband med denna framgång gjorde Svenska Bilsportförbundet en stor satsning på ett svenskt landslag i Formel 3 till säsongen 1984. Teamet fick det anspråkslösa namnet ”Swedish Lions” och tanken var att man skulle erövra Europa. Förarna som ingick i landslaget var Leo Andersson, Mats Karlsson och Hasse Thaung. Familjen Karlsson satsade på både SM och EM, nu med en ny bil vid namn Anson. Det blev ett år fyllt med hårt arbete då bilen visade sig vara mer ämnad för större, internationella banor än de lite kortare och mindre banor man tävlade på i Sverige. Dock visade man under EM-tävlingen ”Newsrace” på Ring Knutstorp att farten fanns där och kvalade in på plats sex på startplattan. 

F3-projektet löpte på fram till 1987 då Mats bestämde sig för att det fanns andra värden i livet, lade hjälmen på hyllan och avslutade karriären. Det blev startskottet för en annan medlem i familjen, Mats brorson Nicklas, att inleda sin motorsportresa. Precis som morbror Mats blev gokart första anhalten och Nicklas gick snabbt framåt i sin utveckling. Efter några framgångsrika år inom kartingen så tog han klivet upp till Formel 3 där han på några år vann Nordiska Mästerskapet i F3, två SM silver och en direktkvalificering till VM i Macau. Karriären fortsatte sedan i STCC som då var den absolut största och mest publikdragande klassen i Sverige med tiotusentals åskådare på tävlingarna. Även här skördade Nicklas framgångar som förare där bronsmedaljen 2002 efter Roberto Colciago och Jan Flash Nilsson kanske är det främsta beviset. Parallellt körde han även Porsche Carrera Cup och visade att han behärskade även denna disciplin till fullo. 

2007 valde Nicklas att sluta köra själv för att istället driva ett team som teamchef. NIKA fick här i uppdrag av GM att driva ett gemensamt projekt med Chevrolet och även här visade sig receptet att blanda gediget arbete med envishet ge resultat och teamet vann förarmästerskapet i STCC 2011 med Rickard Rydell bakom ratten för att gå vidare och knipa märkesmästerskapet åt Chevrolet, med förarna Rickard Rydell och Michel Nykjaer, året efter. 

2013-2015 tävlade NIKA i VM serien WTCC, World Touringcar Championship, och lyckades som första svenska team vinna tre VM tävlingar och dessutom få besöka prispallen inte mindre än sex gånger under sitt första år. Då skall man komma ihåg att motståndet i huvudsak bestod av fabriksteam med oändligt mycket större resurser än vad NIKA kunde uppbringa.

2016 -2019 har NIKA tävlat inom Endurance och banracing i Sverige samt SM och Internationell karting som VM, EM, Italienska, Tyska Mästerskapet med NIKA Junior Team.”